Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam tot vaststelling van het besluit Evenementenkalender 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam van 11 juni 2024.

 

Gelet op artikel let op artikel 2:1 lid 2a en 2:40 lid 4 van de Algemene plaatselijke verordening Amsterdam 2008;

 

overwegende dat:

  • -

    Het college op 11 juni 2024 het besluit heeft genomen om grote evenementen (met 2.000 bezoekers/ deelnemers of meer op het drukste moment), die in 2024 zijn vergund en hebben plaatsgevonden op locaties die in potentie schaars zijn, in beginsel te kopiëren naar de evenementenkalender van 2025.

  • -

    Organisatoren van grote (muziek)evenementen tussen 1 en 25 augustus 2024 de gelegenheid hebben gehad een vooraankondiging te doen van hun evenement.

  • -

    Alle tijdig ontvangen vooraankondigingen zijn besproken met politie en gemeentelijke hulpdiensten en hun advies in de vaststelling van de evenementenkalender is verwerkt.

  • -

    Voor locaties waar sprake was van concurrerende aanvragen die niet in onderling overleg tot een oplossing konden komen geloot is.

  • -

    Dat voor plekken op de evenementenkalender die open bleven onder de nieuwkomers geloot is.

  • -

    Dat daarmee een evenwichtig voorstel voor de evenementenkalender 2025 tot stand is gekomen, dat recht doet aan de vastgestelde locatieprofielen, het woon- en leefklimaat in de omgeving, de belastbaarheid van de stad, de beschikbaarheid en inzet van nood- en hulpdiensten en de wens van organisatoren tot duidelijkheid over de mogelijkheden in 2025 grote (muziek)evenementen te kunnen organiseren.

  • -

    Dat een plek op de evenementenkalender geen garantie geeft ten aanzien van de vereiste evenementenvergunning. Een aanvraag voor een evenementenvergunning wordt apart beoordeeld op de in de APV opgenomen weigeringsgronden.

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Artikel 1  

De evenementenkalender 2025 vast te stellen zoals opgenomen in de bijlage van dit besluit.

Artikel 2  

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in het Gemeenteblad

Artikel 3  

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit Evenementenkalender Amsterdam 2025

Aldus vastgesteld op 17 december 2024

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

 

Bezwaar maken tegen dit besluit

Bent u het niet eens met het besluit tot vaststellen van de evenementenkalender? Dan kunt u als belanghebbende binnen 6 weken na de dag waarop het besluit verzonden is, bezwaar maken.

 

U kunt uw bezwaar mailen naar bezwaarenberoep@amsterdam.nl.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook per post sturen aan:

 

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Directie Juridische Zaken

Postbus 202

1000 AE Amsterdam

Het poststempel geldt als datum waarop uw bezwaarschrift is verzonden.

 

Vermeld in het bezwaarschrift altijd:

  • Uw naam, adres en telefoonnummer;

  • De datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening;

  • De datum en het kenmerk van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • Waarom u bezwaar maakt.

Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

Na ontvangst informeren wij u over de afhandeling van uw bezwaarschrift.

 

Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift heet geen schorsende werking. Het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat op uw bezwaar is beslist.

Om te voorkomen dat door het besluit een onomkeerbare situatie ontstaat, kan een belanghebbende een verzoek om een voorlopige voorziening indienen. Met een voorlopige voorziening kan de inwerkintreding van het besluit worden opgeschort.

 

Een verzoek om een voorlopige voorziening dient u in bij:

 

Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Afdeling Publiekrecht – team Bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

 

U kunt ook een verzoek om een voorlopige voorziening indienen via de website:

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht . Andere belangrijke informatie vindt u via de website:

www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Bestuursrechter/Kosten

Bijlage  

 

Naar boven